Vis det fulde website

ShippingWatch

Når de sparer på Esplanaden, kan de mærke det i Sydhavnen

Mens Maersk glæder sig over, at containerindustrien bestiller meget få nye skibe, så ærgrer de sig i Sydhavnen hos MAN Energy Solutions. Motorproducenten er mærket af den lave ordrebog.

Foto: MAN

Lige nu er ordrebogen hos de store containerrederier ekstraordinært lav. Så lav at optimismen er forholdsvis stor blandt rederierne, når de kigger et par år frem, for lige nu udgør den kun 11 pct. af den eksisterende flåde.

Så selvom forventningerne til den globale økonomiske vækst efterhånden er skruet gevaldigt ned, og rederierne er nødt til at trække skibe ud for at holde raterne oppe, så betyder det mindre, når der ikke kommer mange nye skibe ind på markedet.

Men mens det luner på Esplanaden og blandt Maersks konkurrenter, så er det med til at trække aktiviteten ned hos motorproducenter som MAN Energy Solutions, der er storleverandør til især containerrederierne og de store skibe. Derfor, fortæller virksomhedens Head of Two-Stroke Business Bjarne Foldager, bliver der heller ikke i år tale om et tilfredsstillende resultat på området, der nu efterhånden har haltet bagefter nogle år.

"2019 bliver ikke så godt, som vi havde regnet med. Vi havde en forventning om, at markedet blev 15-20 pct. bedre, end det har vist sig at blive. Det hænger nok sammen med den usikkerhed om verdenshandlen, der er opstået," siger Bjarne Foldager i et interview med ShippingWatch.

Små budgetter hos Maersk

Han forventer, at næste år bliver bedre, men tilføjer, at det nok især kommer til at afhænge af forholdet mellem USA og Kina, hvor det lige nu er svært at komme med et kvalificeret bud på, hvad der sker.

Netop hos Maersk, verdens største containerrederi, er der ingen planer om at foretage store investeringer de næste par år. Tværtimod. Frem mod 2022 er der afsat mellem tre og fire milliarder dollars på posten, hvilket i Maersk-sammenhæng er meget lavt. Men siden Søren Skou blev udnævnt til CEO, har strategien lydt, at der skal holdes igen med investeringer, og da konkurrenterne sådan set heller ikke har travlt med at købe nye skibe, er ordrebogen historisk lav.

Vi havde en forventning om, at markedet blev 15-20 pct. bedre

Head of Two-Stroke Business Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions

Og hos MAN Energy Solutions hænger nybygninger nøje sammen med antallet af solgte motorer.

Det er ikke fordi, MAN ikke har nye produkter på hylderne, der kan sikre skibsfartens maskinkraft mange år ud i fremtiden. Som ShippingWatch beskrev i går, er virksomheden i stand til at levere motorer til ethvert nyt brændstof, som er eller er ved at blive introduceret på markedet for tiden. Inden længe kan virksomheden producere en motor, der kan anvende enhver form for CO2-venligt brændstof blot ved at udskifte en del af soft-waren. Men af de motorer, der sælges i dag, er de 86 pct. stadig traditionelle forbrændingsmotorer, der kører på diesel. Herudover betyder de nye miljøkrav, at mange rederier holder igen med ordrer, fordi de vil mere vished om reglerne, som ShippingWatch beskrev i sidste uge.

Storværfter vil fusionere

MAN Energy Solutions, der indtil 2018 hed MAN Diesel & Turbo, producerer ikke selv de ofte kæmpestore skibsmotorer, men har licensaftaler med værfterne i blandt andet Sydkorea. Her har man også kunnet mærke nedgangen i antallet af ordrer sammen med konkurrencen fra især Kina. Begge dele er en væsentlig grund til, at to af verdens absolut største værfter, Hyundai Heavy Industries og DSME, ønsker at fusionere, og lige nu bruger kræfter på at overbevise myndigheder verden over om, at det er en god ide.

Hvad konsolideringen blandt de store værfter kan komme til at betyde for MAN Energy Solutions, mener Bjarne Foldager, det er for tidligt at vurdere. Men hvis han kigger på de megatrends, der ligger i kortene, er han optimistisk.

"Hvis man kigger nogle år frem, er der fremgang i verdenshandlen, og en forventning om, at den er fordoblet i 2050. Skibstrafikken ventes at være steget med 30 pct. i 2030, så der er behov for mere kapacitet. Der vil være behov for mere effektive skibe, og der vil være behov for at kunne sejle på andre brændstoffer. Derfor er vi positive på nybygninger," lyder det fra Bjarne Foldager.

Fremtiden er de to "D"er

Udover maskiner til nybygninger er MAN Energy Solutions leverandør til den maritime industri inden for områder som digitalisering, service og retrofit. Over de kommende år er det især de to "D"er, som kommer til at definere forretningen, nemlig dekarbonisering og digitalisering. Derfor er det også her, at en stor del af investeringerne de seneste år har fundet sted.

Den største konkurrent inden for to-takts motorerne er WinGD, der er ejet af kinesiske CSSC.

MAN: Halvdelen af nye skibe i 2030 vil sejle på heavy fuel

Usikkerhed om miljøregler bremser rederiernes lyst til nye skibe   

Mere fra ShippingWatch

Job

Se flere jobs