Vis det fulde website

ShippingWatch

Afskedigelser og ledelsesændring skyder Maersk ind i 20'erne

Der bliver tale om både afskedigelser og ændringer på ledelsesplan, når Maersk ruller sin nye strategiplan ud, der skal gøre virksomheden mere effektiv og konkurrencedygtig. Svært, men uundgåeligt, lyder det i et brev.

De seneste ændringer er en del af topchef Søren Skous ambitiøse forvandling af Maersk. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Inden 1. oktober vil Maersk sætte navn på de medarbejdere, der kommer til at forlade virksomheden som en konsekvens af den spareplan, der er offentliggjort tirsdag formiddag.

Som ShippingWatch kunne fortælle i går, er det denne gang Safmarine og det tilbageværende Damco, der skal justeres til for at skabe den effektivitet, som CEO Søren Skou har som et af sine parametre for at kunne levere bedre resultater og et højere afkast til aktionærerne.

De to virksomheder kommer ganske enkelt ind under Maersk, præcis som den manøvre Skou foretog for to år siden, hvor langt størstedelen af Damco kom ind under rederiet.

På den måde kunne Maersk eliminere de funktioner, der var to af, især inden for stabsfunktionerne. Og samtidig kunne virksomheden sætte kød på sin strategi om at bygge rederiet og logistikforretningen op som den samlede virksomhed fremover.

Derfor er den nye plan en fortsættelse af processen, der handler om, at Maersk skal være det fremtidige globale brand og i den forbindelse skære overflødige stillinger fra.

Ændrer i ledelseslaget i Hamburg Süd

Maersk vil ikke sætte et mere præcist tal på, hvor mange job, der forsvinder. Men ifølge den mail, som CCO Vincent Clerc har sendt ud til alle medarbejdere, er det uundgåeligt, at det vil ske.

"At forenkle organisationen vil desværre få betydning for antallet af job pga. dobbeltfunktioner og funktioner, vi ikke længere har brug for," skriver han og fortsætter:

"Det er ikke let at sige farvel til dygtige og dedikerede medarbejdere, men desværre er det en konsekvens af integrationen og en nødvendig del af vores indsats for at skabe bæredygtig vækst til glæde for vores kollegaer og kunder."

Til Ritzau Finans oplyser Maersk, at mellem 26.000 og 27.000 stillinger på en eller anden måde kan blive berørt af ændringerne, herunder også at de kan få ændret jobindhold.

Udover at skære i antallet af medarbejdere, vil Maersk også ændre i ledelseslaget i dattervirksomheden Hamburg Süd, som den danske virksomhed købte i 2017. Det tyske rederi fortsætter dog som selvstændigt brand.

Hamburg Süds profil og gennemslagskraft hos kunderne var en væsentlig grund til, at Maersk overtog det, og det blev også dengang understreget, at det ville være forkert at male de røde skibe lyseblå og gøre Hamburg-rederiet til Maersk.

Bredere ledelsesgruppe

Derimod bliver der justeret på ledelsen i det tyske rederi, hvor Poul Hestbaek indtræder i det såkaldte Extended Management Team, og vil få en hovedrolle for udviklingen på rederiets hovedmarkeder. Hestbaek er Global Head i det forholdsvis nye Key Account Management & Areas.

Herudover skal et såkaldt Regional Ocean Management sikre den integration af det tyske og danske rederi, som Maersk lægger op til, idet back-offices fra de to rederier skal arbejde tættere sammen, så servicen bliver mere kundecentreret, som det udtrykkes i det interne brev til medarbejderne.

I sidste ende bliver det op til kunderne, om de synes, de får en bedre service, som Maersk selv slår på skal være resultatet af integrationen.

I Safmarines tilfælde fjerner Maersk noget af den regionale afrikanske forankring, som lige siden overtagelsen i 1999 har været Maersks bedste argument for at holde fast i navnet. Altså samme logik, der stadig gælder for Hamburg Süd.

Kunderne vil kunne mærke nedlægningen af Safmarine og Damco fra den 1. oktober, hvor processen skydes i gang. Men som Maersk skriver i et brev til kunderne, vil de få en bedre service, nu hvor alle aktiviteter kommer under et og samme tag.

Kl. 16 i eftermiddag dansk tid vil lederne informere medarbejderne yderligere om den store plan, der endeligt lægger to historiske brands i graven.

Navnene Safmarine og Damco vil være helt udfaset ved udgangen af 2020.

Her er detaljerne i Maersks nye plan

Maersk på vej med omfattende reorganisering 

Modtag nyhedsbreve fra ShippingWatch

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra ShippingWatch

Job

Se flere jobs