Vis det fulde website

ShippingWatch

Coronapandemien blev en stresstest af Maersks nye strategi og kundernes vurdering

Pandemien har været en ufrivillig stress-test af Maersks nye end-to-end-strategi. Feedbacken fra kunderne har været bedre end ventet, siger CCO Vincent Clerc. Den generelle utilfredshed med containerrederierne har ellers været stor i 2020.

Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix

Coronapandemien har udsat Maersk for en ufrivillig stresstest af rederiets nye strategi om at brede vingerne ud på landjorden og levere varer fra dør til dør i stedet for bare fra havn til havn.

Strategien fra verdens største containerrederi er bare få år gammel og har til formål at transformere Maersk til et integreret transport- og logistikselskab, hvilket blandt andet har ført til lukning af velkendte brands som Safmarine og Damco, som i dag er lagt ind under det gamle Maersk Line.

2020 har på en en lidt mærkelig måde tilladt os at stressteste vores strategi

Vincent Clerc, CCO i Maersk og direktør for Ocean & Logistics

Så da pandemien lukkede store dele af verden og dens forsyningskæder ned, blev det den største styrkeprøve og stresstest af strategien, fortæller Vincent Clerc, CCO i Maersk og direktør for Ocean & Logistics.

"2020 har på en lidt mærkelig måde tilladt os at stressteste vores strategi og bevise over for kunderne, men også over for os selv, den evne, vi havde til at eksekvere den og accellerere eksekveringen af strategien," siger Vincent Clerc.

"Ikke een lang sang af titusindvis af glade kunder"

Det er dog ikke kun Maersk, som har fået stresstestet sin strategi. Også rederiets kunder har fået stresstestet det nye Maersk.

Ifølge Vincent Clerc er tilbagemeldingerne og tilfredsheden fra kunderne mere positiv, end Maersk måske havde regnet med.

"Det er ikke een lang sang af titusindvis af kun glade kunder. Selvfølgelig er det blandet, men jeg vil sige, at vi har fået meget mere positiv feedback, end vi havde regnet med," siger han.

Maersks ambitioner om at kapre større markedsandele på landjorden er blevet mødt med en vis skepsis hos kunder, især de store speditører. Senest har det ført til et opgør med den tyske speditør DB Schenker, som fik Maersk til at rive sin kontrakt med selskabet over.

"Det er ikke een lang sang af titusindvis af kun glade kunder. Selvfølgelig er det blandet

Vincent Clerc, CCO i Maersk og direktør for Ocean & Logistics.

Coronapandemien har samtidig ført til et containermarked, hvor kunderne skal betale historisk høje rater for at få fragtet containere fra især Asien til Nordamerika og Europa, hvis de overhovedet kan få lov til at booke en plads ombord på containerskibene.

Krisen har også skabt en alvorlig mangel på containere, som igen har ført til store forsinkelser til stor utilfredshed hos kunderne, som både er lasteejere og speditører.

Men ifølge Vincent Clerc viser pandemien, at kunderne køber ind på Maersks strategi.

"Den kundefeecback, vi har fået, har været en stor bekræftelse på, at vi har fat i de rigtige tiltag," siger han.

Flere reorganiseringer på få år

Maersks nye strategi blev første gang præsenteret i 2016 efter Søren Skous tiltrædelse som topchef.

Ambitionen er at blive en global integrator af containerlogistik ved især at udbygge logistikforretningen på land. Maersks målsætning er, at den skal fylde mere og udgøre en større modvægt til den traditionelle containerforretning om få år.

Undervejs har det ført til flere store reorganiseringer. I første omgang lagde Maersk speditøren Damco ind under det daværende Maersk Line, som i samme ombæring forenkelde navnet til Maersk.

I august sidste år skruede Maersk så igen på knapperne, da rederiet valgte at nedlægge resterne af Damco og Safmarine som selvstændige brands og lægge dem ind under og Damco som selvstændige brands. I samme ombæring satte Maersk gang i en større afskedigelsesrunde af 2000 medarbejdere.

Maersk sætter ny mand i spidsen for grøn omstilling

Maersk forbereder sig på et farvel til historisk høje rater i første halvår

Tilmeld ShippingWatch gratis nyhedsbrev

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra ShippingWatch

Job

Se flere jobs